Selamat Datang Ke Laman Blog Anira

Selamat Datang Ke Laman Blog Anira

September 23, 2014

ANAK OH ANAK

Dah beberapa hari ni Darish bangun jam 3.00 pagi...kejutkan saya. Dan beberapa hari ni juga lah dialog ni berlaku antara kami anak beranak.

Darish : mi...angun. Ayish acah. (Ummi, bangun. Darish basah.) Sambil tangannya pegang baju dia yang basah lencun dek air kencing dia.


Ummi : Ha...ayish kenapa ni boleh basah?

Darish : Ayish popol mi... (Darish ngompol = kencing malam)

Huhuhuhu...maka dah beberapa hari ni jugala ummi dia kerja mencuci cadar dan tilam.  Tilam kena siram dengan air panas untuk hilangkan bau hancing tu.  Cuaca pula beberapa hari ni mendung berarak kelabu...huhuhuhu....tak tahula kenapa asyik bocor je.  

Pegang pampers dia tak ada la penuh sangat.  Tapi mungkin sebab tabiat dia suka tidur meniarap, jadi pampers tu penuh di bahagian depan je dan dah beberapa hari ni juga saya perhatikan, kadang-kadang air kencing tu keluar ikut tepi pampers...lebih-lebih lagi bila dia tidur mengiring.  Apakah maksudnya? Pampers besar or pampers kecik? Tolonggggg ibu-ibu diluar sana....

Lepas bersihkan Darish dan tilam serta cadar, biasanya Darish akan cakap ayat yang sama juga...."mi...atun...pan (ummi, nak tengok cartoon dekat depan) sambil tangan Darish tunjuk ke arah TV di ruang tamu.

Makanya....ummi pun terpaksalah turut serta tengok cartoon bersama-sama dengan Darish sampai Darish tertidur semula. Selalunya dalam jam 4.45 pagi atau 5.00 pagi baru dia tidur semula...dan ada kalanya dia tak akan tidur balik sampai la jam dah tunjukkan angka 9.30 pagi baru mata dia terasa berat dan tidur. 

Bayangkan kalau dah 9.30 baru dia nak tidur.....ummi terpaksa melayan sesi drama air mata untuk mandi bagi menyiapkan diri untuk solat dan ke tempat kerja.  Biasanya dia akan cakap macam ni...

Ummi  : Darish tengok cartoon ye...ummi nak shower.
Darish : "mi..dodok" (ummi duduk...sambil tangan tepuk2 
              lantai suruh saya duduk)
Ummi  : Tak boleh la...ummi nak kena kerja.
Darish : mi...work...wet...pers...cucu... (Ummi, kerja, cari duit 
             beli pampers dengan susu)
Ummi  : Ye....
Darish : mi....bam (Ummi...baring) sambil merengek-rengek.

Ha...bayangkan, air mata ibu mana yang tak keluar bila anak syurga kecil yang tak sampai umur 3 tahun pun cakap macam tu....hati ibu mana yang tak syahdu pagi-pagi setiap kali nak pergi kerja, ayat-ayat ni ditujukan pada ibu dia oleh anak-anak syurga ni?

Sejak bergelar ummi 2 tahun lebih yang lalu...hati berat nak tinggalkan anak dengan pengasuh....akhir-akhir ni pula kita kerap didengarkan dengan berita-berita yang kurang menyenangkan tentang anak-anak kecil ni.  Tetapi....ummi kena kerja la sayang.

Sebab tu saya bersungguh-sungguh nak keluar dari zon selesa saya...saya berjinak-jinak dengan Shaklee.  Saya nak jadi surirumah tangga sepenuh masa yang menjaga dan membesarkan anak-anak saya sendiri di depan mata saya sendiri.  Saya nak jadi orang pertama yang tahu tentang perkembangan terbaru sehari-hari anak saya.  Saya nak anak-anak saya makan dengan bersuapkan tangan saya setiap hari...in shaa allah.  Kesimpulannya...saya sedang menuju ke arah untuk menjadi WAHM (Work at home mother)....doakan saya ye kawan-kawan semua....


~ Master to be ~ 

Anira Abdul
Your Trusted Shaklee Independent Distributor
017.2237241

4 comments:

  1. Semoga mencapai impian akak..InsyaAllah boleh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa allah akan tercapai...cuma cpt dgn lambat je...harap2 dalam waktu yang cepat ye..doakan akak.

      Delete