Selamat Datang Ke Laman Blog Anira

Selamat Datang Ke Laman Blog Anira

October 30, 2014

APA MENU BERPANTANG ANDA?



Bersalin tak lagi tapi dah fikir menu apa yang saya nak susun sepanjang 100 hari berpantang ni.  Almaklumlah, kena nak kena turunkan berat badan sama.  Berat badan yang dah dikumpul sepanjang mengandung 40 minggu ni....dekat 22kg naik.  Dalam tempoh 100 hari tu entah boleh hilang ke tidak 22kg tu ye.  Kalau dulu masa anak sulung, berat badan naik 23kg untuk tempoh 42 minggu.  Tapi lepas 100 hari berpantang, berat turun 28kg.  Alhamdulillah...syukur.

Tapi masa tu sebab berpantang dengan mak.  Mak memang jaga betul bab-bab makan waktu berpantang ni.  Nak tak nak  ikut je la...tapi best jer!  Nak tau apa menu pantang saya masa anak sulung dulu? Hihihihi...meh saya share sikit ye...mana tahu boleh dijadikan panduan untuk semua.


 

1)   Ikan haruan bakar + halia + kunyit hidup + bawang putih + lada hitam
2)   Ikan haruan stim + halia + bawang putih + lada hitam
3)   Ikan haruan masak singgang + bawang putih + halia
4)   Tempe masak air + halia + bawang putih
5)   Ulam-ulaman terutamanya daun betik, daun pegaga + kobis celur
6)   Bilis sangai + lada hitam + halia

Ha...sebelum terlupa.  Saya tak tahu la boleh ke tak boleh.  Tapi masa dalam pantang anak 1st dulu, setiap hari saya makan anggur hitam dengan buah prune segar.  Saya ada terbaca tapi dah lupa dekat mana, katanya kalau dalam pantang makan dua jenis buah ni, anak takkan kena demam kuning.  Saya makan dari lepas bersalin sampi minggu kedua pantang.  Alhamdulillah anak saya tak kena kuning.  Tapi kalau tak betul...harap betulkan saya ye.
~ Anggur Hitam ~


~ Buah Prune ~


Kebanyakkan menu yang mak saya masak ni, kuantiti halia memang banyak.  Sebabnya nak panaskan badan lepas bersalin.  Betul ke tidak saya pun tidak pasti.  Tapi apa pun, saya suka dengan menu-menu berpantang yang mak saya sediakan.  Sebab saya memang makan semua-semua ni walaupun tak berpantang.  Cuma ikan haruan tu je la...pantang baru makan.  Nak makan daun betik tu memang tak ada masalah langsung, sebab favourite saya.

Orang kata makanan semasa dalam pantang ni kena jaga betul-betul sebab nak bagi sembuh semua luka-luka masa bersalin.  Selalunya ibu yang baru lepas bersalin lebih selesa untuk berpantang dirumah ibu sendiri berbanding rumah mertua.  Sebab ibu biasanya akan layan apa je yang kita nak.

Sama macam saya, saya berpantang dengan ibu saya.  Salah satu sebab...saya dah tak ada mak mertua.  Lagipun, rumah mertua saya dekat sangat2 dengan rumah mak saya. 
 
Ni tengah boring-boring dok fikir apa la menu yang best + x bosan waktu pantang nanti ye.  So...cari2 dekat en.google, nampak beberapa menu yang boleh dijadikan panduan.  Tengok pun dah kecur air liur. 

Ok la...jom kita sama-sama jamu mata tgk menu-menu ni ye...

Kredit: Sirap Limau
          Puanbee.com




ANIRA ABDUL
aniraabdul@gmail.com
017.2237241 

1 comment:

  1. Assalam..
    menu dalam pantang memang sedap walaupun simple...saya suke menu berpantang...

    ReplyDelete