Selamat Datang Ke Laman Blog Anira

Selamat Datang Ke Laman Blog Anira

October 30, 2014

PURI OH PURI

Pernah makan puri?  Tahu tak rupa makanan yang dipanggil puri ni? Haaa...kalau anda tak tahu...meh sini saya kenalkan apa itu puri.  

Puri adalah makanan masyarakat India.  Ianya diperbuat daripada tepung gandum, air, garam dan minyak.  Rasanya seakan-akan roti canai namun rupa parasnya tak sama...jauh sama sekali.  Puri ni sedap di makan waktu panas, sebab bila dah sejuk ianya akan jadi liat dan keras.  Boleh tercekik tekak bila makan.


Semalam tengah-tengah berehat dekat pejabat, tiba-tiba kepala otak ni berfikir.  Makanan apa yang saya teringin nak makan sebelum bersalin ni.  Jahat betul kan saya ni....macam la pantang tu sampai beribu-ribu tahun...100 hari je pun..tapi dia punya poyo tu tak boleh nak khabo. Hahahahahah....

So, dipendekkan cerita....semalam balik je kerja terus mandi dan sembahyang siap-siap.  Lepas tu, biasanya dalam pukul 6.30 petang saya akan ambil menu untuk makan malam saya.  Saya jarang makan lepas pukul 8.00 malam...nanti saya mengantuk lepas tu saya terus tidur.  Jadinya...nanti saya akan tertinggal solat Isyak saya.

Jadi...bila buka je tudung saji semalam nampak sambal sardin.  Tengok mak pula tengah menguli doh puri.  Wawawawa......suka...suka...suka sangat2.  Macam tahu2 je mak ni kan yang anaknya nak makan puri.  Sayanggggg mak ketat2. I luv u mak!!!

So, ni saya share sikit resepi puri ni ye.  Mana tahu ada yang berhasrat nak buat hujung minggu ni ke...sedap di makan waktu sarapan pagi juga.  Boleh di cicah dengan kuah asam pedas ke, kuah lemak ke, kuah gulai ke...macam2 boleh.  Makan macam tu je pun dah sedap....ni tekak saya la ye.



PURI
Resepi oleh: Sara

2 cawan tepung gandum
1 sudu teh garam
150ml air 
1 sudu teh minyak sapi/minyak jagung/minyak masak

Kaedah menyediakan Puri

1) Masukkan tepung ke dalam bekas yang besar.  Masukkan juga garam.
2) Tuangkan air sedikit-sedikit.
3) Uli adunan hingga menjadi doh yang tidak melekat pada bekas dan tangan.
4) Masukkan minyak sapi/minyak masak/minyak jagung
5) Uli lagi hingga doh lembut.
6) Tutup dengan kain dan rehatkan dalam 20 minit.
7) Ambil sedikit doh...kira-kira sebesar guli.
8) Canai doh nipis.
9) Buat sehingga adunan habis.
10) Panaskan minyak di kuali.
11) Bila minyak dah betul-betul panas, masukkan doh puri yang telah dicanai tadi.
12) Tekan-tekan atau tenggelamkannya dalam minyak dengan sudip hingga 
      menggelembung.
13) Bila dah menggelembung, terbalikkan sebelahnya pula.
14) Angkat puri bila dah nampak kekuning-kuningan.

Cara memasak Puri

Kredit: Masam Manis  


Kalau pada sapa-sapa yang suka makan puri ni tapi takut kolesterol tinggi, jom telah Pythocol-ST 2 biji sebelum makan.  Semua lemak-lemak diserap...jadi badan tetap sihat dan kurus walaupun makan puri 10 keping. :)




 
"Supplement for everyone...for those who VALUE their health."



Hubungi: 

~ Anira Abdul ~

 







   



1 comment: